سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان، پیشوا و پرهیزگاران، سروراند و همنشینی آنها، مایه فزونی است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

مساکین

امام حسین بعد از پنجاه سال از وفات پیغمبر به دست مردمی مسلمان بلکه‏
شیعه معمای بسیار قابل توجهی است . بلکه از آن نظر جنبه جنائی قضیه‏
ارزش اینهمه بزرگداشت ندارد که داستان جنائی در هر شکل و قیافه زیاد
است ، در قرون قدیم ، قرون وسطی ، قرون جدید ، قرون معاصر زیاد بوده و
هست . در حدود بیست سال پیش یعنی در حدود سالهای 1940 میلادی بود که‏
بمبی بر شهری فرود آمد و شصت هزار نفر صغیر و کبیر و بیگناه تلف شد .
در شرق و غرب عالم داستان جنائی زیاد واقع شده و می‏شود ، و [ مثلا ]
نادریک قهرمان جنائی است . همچنین ابو مسلم ، با بک خرم دین . جنگهای‏
صلیبی ، جنگهای اندلس مظهرهای بزرگی از جنایت بشرند .
این داستان از نظر دوم یعنی از لحاظ ورق سفیدی که دارد اینهمه ارزش را
پیدا کرده است . از این جهت است که کم نظیر بلکه بی نظیر است ، زیرا
در دنیا افضل از امام حسین بوده است اما صحنه‏ای مثل صحنه امام حسین برای‏
آنها پیش نیامد . امام حسین رسما اصحاب و اهل بیت خود را بهترین‏
اصحاب و بهترین اهل بیت می‏شمارد .
لهذا باید جنبه روشن و نورانی این داستان از آن جنبه که این داستان‏
مصداق « انی اعلم ما لا تعلمون »است نه از آن جنبه که مصداق « من یفسد
فیها و یسفک الدماء »است ، از آن جنبه که حسین و زینب قهرمان‏
داستانند نه از آن جنبه که عمر سعد و شمر قهرمان داستانند ، [ بررسی شود
. ] ( بنت الشاطی کتابی نوشته به نام بطله کربلا ) .
<>hasData = true
اما از لحاظ امام حسین ( ع ) :
باید ببینیم چطور شد امام حسین قیام کرد ؟ در قیام حسین علیه السلام چند
عامل را باید در نظر گرفت :
الف - از امام حسین برای خلافت یزید بیعت و امضا می‏خواستند . آثار و
لوازم این بیعت و امضاء چقدر بود ؟ و چقدر تفاوت بود میان بیعت با
ابوبکر یا عمر یا عثمان و صلح با معاویه و میان بیعت با یزید . به قول‏
عقاد اولین اثر این بیعت امضاء سب و لعن علی ( ع ) بود که در زمان‏
معاویه شروع شده بود ، و هم امضاء ولایت عهد و وراثت خلافت بود .
ب - خودش می‏فرمود : اصلی در اسلام است که در مقابل ظلم و فساد نباید
سکوت کرد ، اصل امر به معروف و نهی از منکر . خودش از پیغمبر روایت‏
کرد : « من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله » . . . ایضا می‏گفت :
« الا ترون ان الحق لا یعمل به » . . .
ج - مردم کوفه از او دعوت به عمل آوردند و نامه‏ها نوشتند و هجده هزار
نفر با مسلم بیعت کردند . باید دید آیا عامل اصلی ، دعوت اهل کوفه بود
و الا اباعبدالله هرگز قیام یا مخالفت نمی کرد و بیعت می‏کرد ؟ این مطلب‏
خلاف رأی و عقیده حسین علیه السلام بود و قطعا چنین نمی کرد بلکه تاریخ‏
می‏گوید چون خبر امتناع امام حسین از بیعت به کوفه رسید مردم کوفه اجتماع‏
کردند و هم عهد شدند و نامه دعوت نوشتند . روز اول که در مدینه بود از
او بیعت خواستند بلکه معاویه در زمان حیات خود از او بیعت خواست و
حسین ( ع ) امتناع کرد




مهدی بهاروند ::: جمعه 87/10/13::: ساعت 1:56 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :2698
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<